+46 (0)302 -309 83 Helgfria måndagar/working Mondays: 10.00 -17.00 info@cadillacautomobileclub.com

CADILLACCLUBBENS VÅRTRÄFF 6-8 MAJ 2016

Vi påbörjar vår resa i Örebro till träffen i Linköping, på vägen dit gör vi en avstickare till Ljungsbro med Cloetta och Bergs slussar och kunde konstatera att  sommaren är på gång med fulla  uteserveringar utmed slussarna.

När vi på fredagseftermiddagen anländer till hotellet, i strålande solsken, Scandic Ryd i Linköping, möts vi av en uteservering med ölälskande clubmedlemmar och vi var inte sena att ansluta oss till det gänget. När vi var på väg att rigga om för middagen träffar vi Börje Ericson i korridoren, som talar om att hans käresta  Barbro lämnade  honom  den 3:e december efter en tids sjukdom,  detta besked berörde oss.

Middagens buffé innehöll många rätter med god smak och avslutades med  förfriskningar på uteserveringen innan nattningen.

Lördag morgon börjar med frukost i god Scandicstil,  det var mycket att välja på.

Som vanligt har Tage satt upp regler, visselpipan ljuder, samling 09:45 för att rada upp bilarna med riktning mot Gamla Linköping, kl 10:00.avgick färden, vid framkomst fick chauffören i första  bilen flytta bockarna så vi kom in till den Cadillacreserverade  parkeringen  på det kullerstensbelagda torget.

En trevlig liten stad i staden som  började byggas upp för 70 år sedan och sedan kompletterats efter hand. 70-årsjubeleum firas 26:e maj. Det finns Folkets Park, Café,  Handelsbod,  Post, Bank och små special  butiker, knyppling, och med byggnadsbevarande inriktning mm , vi med flera Cadillacåkare tog en fika i den lummiga trädgården på baksidan av torget. Efter fikan strosade vi runt  på de mysiga gatorna ett par timmar i ett strålande solsken. Ett exotiskt inslag var när ett Syrianskt brudpar kom med  ett proffsigt fototeam för att  föreviga en stor händelse i sitt liv, med miljöbilder från den gamla staden.

Kl  13:00 gick  resan gick vidare med, cruising genom Linköping, till flygvapenmuseét i Malmslätt, med stora förväntningar vad det hade att bjuda på.

Förväntningarna uppfylldes med råge, vår guide, Per de Faire,  tog emot och dirigerade in oss  på en reserverad parkering med skydd av flygplansvingar,  på gräsmattan framför museét, ( förbjuden parkering, terrängkörning ) Flygvapenmuseét  speglar det som hänt från 1903 nästan 1904, till i våra dagar, vi fick följa händelser genom historien med utveckling av flygmotorer, varmluftballong, sug, blås, och  jet.  Sverige har legat i framkant i utvecklingen men nu är pengarna slut och fienden från öst är inte lika farlig, men man måste vara varlig, den stora björnen kan vara farlig. Avslutningen på visningen var i källaren där DC 3:an, som sköts ner 13 juni 1952 i Östersjön och bärgades 2004, det flyttades till Malmslätt 13 maj 2009, den förvaras i en stor fukt och temperaturreglerad glasmonter, exakt så som den hittades på havets botten. Nu betraktas platsen som begravningsplats för besättning och personal, totalt 8 personer.

Visselpipan ljuder igen, färden tillbaka till hotellet går 15:15. En ny vistelse på uteserveringen innan fortsatt aktivitet. Tiden för middagen är 19:00 då vi samlas i matsalen. Då kom resans överraskning, Hasse Gynge med sällskap dök upp som gubben i lådan, trevligt.

I samband med middagen var det märkesutdelning.

30-årsmärket tilldelades JanIvan Christiansen, Håkan Norberg och Christer Petersson.

20-årsmärket tilldelades Erik Formgren

15-årsmärket tilldelades Börje Ericson. Eftersom Tage  glömt att ta med märken från klubblokalen fick han gå ut och skruva bort sitt eget  på bilen och överlämna det till Börje.

Söndag morgon, samma frukost och morronpigga Cadillacägare vänder hemåt, vi åkte till Mantorp Park för att se Joakim Strid köra race i Ginetta G20, han erövrade en 3:e och en 2:a plats i sina race. Vi var hemma i Örebro igen kl 17:00 söndag eftermiddag, vi somnade gott efter en innehållsrik helg.

Vid tangentbordet Margreth Samuelsson 

med Owe Stridh medlem 3358